
Om je missie in de samenleving te realiseren zet je geregeld in op beleidsbeïnvloeding of denk je er aan daar sterker op in te zetten? Dan is deze vorming onder begeleiding van Olivier Charon beslist iets voor jou. We beginnen de dag met een reeks kaders en kapstokken om een goede lobbystrategie op te stellen. In de namiddag krijgen enkele organisaties (snel zijn in de boodschap!) de kans hun lobbystrategie voor te leggen aan deze expert en bekijken we samen waar we deze strategie kunnen verfijnen, veranderen, verbeteren.
Oliver Charon staat garant voor 21 jaar praktijkervaring in communicatie, veranderingsmanagement en public affairs. Naast zijn advies en coachingwerkzaamheden geeft Olivier Charon op zeer regelmatige basis opleidingen en trainingen in communicatie, veranderingsmanagement en public affairs waarbij de deelnemers op interactieve wijze de theoretische modellen aan de praktijk kunnen toetsen.
Voor wie?
Belangenbehartigers, beleidsmedewerkers, campagnemedewerkers uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk.
“Sterke punten: zeer compacte en duidelijke inhoud voor lobbywerk, er bestaan weinig opleidingen van dit soort. Iedereen die bezig is met lobbywerk heeft hier baat bij.” (Marianne Callebaut, beleidsmedewerker Onafhankelijk Leven)
Programma
- Belang van public affairs en lobbying
- Public affairs en lobby technieken
- De monitoring: Het tijdig beschikken over de juiste relevante informatie is de basis voor elke public affairs expert. Hoe pak ik dit aan?
- De ontwikkeling van overtuigende argumenten voor het beleid
- De redactie van een slagkrachtige position paper
- Public affairs campagnes en technieken in de praktijk
- Hoe de lobbycampagne uittekenen en organiseren?
- De strategische keuzes: top down of bottom up beïnvloeding, offensieve/defensieve strategie, proactief/reactief…
- Waar en wanneer tussenkomen?
- Stakeholdersmapping en omgevingsanalyse
- Hoe stakeholders van positie doen veranderen?
- Transversal lobying: uitbouwen van ad hoc allianties, werken met bondgenoten
- Do’s & dont’s in de lobbycampagne
- Belang van communicatie en pers voor elke public affairs strategie
- Belang van de pers en hoe de pers gebruiken in een lobbycampagne.
- Perstechnieken: redactie van een persbericht, organiseren van persconferenties, interviews, werken met primeurs…
- Werken met een woordvoerder: noodzaak, processen, plaats in de organisatie.
- Crisiscommunicatie: praktische tips
- Hoe de nieuwe sociale media gebruiken in een lobbycampagne.
- Testcases: Aan de hand van concrete testcases zullen de deelnemers de opgedane theoretische kennis kunnen toetsen aan de praktijk.
“De vorming geeft een goed overzicht over de verschillende stappen in een lobbytraject. Ook de praktische tips en de behandeling van concrete cases zijn een meerwaarde.” (Mathias Bienstman, beleidscoördinator Bond Beter Leefmilieu)
Praktisch
- Wanneer: maandag 26 juni 2017 van 9u30 tot ten laatste 16u30
- Waar: De Markten (Brussel)
- Deelnameprijs is 75 euro (broodjeslunch inbegrepen). Deelnameprijs mag geen belemmering vormen voor onze stakeholders om te participeren aan onze initiatieven. Indien dit wel zo is vragen we je met ons contact op te nemen zodat we in overleg je deelname toch kunnen realiseren.
- De begeleiding is in handen van stafmedewerker Emilie Van Daele. Voor vragen of meer informatie kan je bij haar terecht.
Jouw strategie onder de loep
Wil je jouw lobbystrategie graag ter verbetering voorleggen aan Olivier Charon? Wees dan snel, slechts vier cases kunnen aan bod komen. Neem contact op met Emilie Van Daele om je plaatsje vast te leggen.
De vorming is volzet. Inschrijven is niet langer mogelijk.
Plaats: Brussel, De Markten