Afdrukken

Content curation

Onze samenleving wordt tegenwoordig met een probleem geconfronteerd dat nooit eerder opdook: we beschikken over teveel informatie. De klassieke opdracht om te vinden wat we nodig hebben verschuift naar het uitfilteren wat we niet nodig hebben. De term 'curator' zoals we die kennen als de persoon die een museum of kunstcollectie beheert, wordt tegenwoordig ook toegepast bij het filteren en organiseren van kennis.  De curator wordt stilaan bijna even belangrijk als de creator zelf. 1 Het begrip content curation geeft goed de richting aan waarin de taak van de sociaal-culturele werker evolueert, net zoal dat het geval is voor de leerkracht, de bibliothecaris of andere informatiebemiddelaars.

Habermas omschrijft deze toestand als ‘de nieuwe onoverzichtelijkheid’. Mensen raken in verwarring door de complexiteit van de wereld van vandaag. De behoefte aan bemiddeling groeit omdat de wereld door de toename van informatie steeds groter wordt.
De rol van bemiddelaars zoals de media, de politiek, het onderwijs wordt hierdoor steeds belangrijker. We worden steeds afhankelijker van mensen die ons door het bos de bomen kunnen laten zien. Dat vereist echter een kritische houding, zeker ten opzichte van de grote publieksmedia die ons belangrijkste venster op de wereld zijn. “Het paradoxale is dat je als burger en mediaconsument ten opzichte van de media eerst een gezonde dosis wantrouwen moet hebben ontwikkeld, alvorens je jezelf een goed geïnformeerd burger kunt noemen. Eerst moet je de media leren wantrouwen, dan pas kun je ze vertrouwen." 2

Voor het filteren van beschikbare inhoud hebben we al heel wat hulpmiddelen, zoals zoekmachines, RSS-lezers en tags (trefwoorden). Wikipedia is ook zo'n filter, maar dan door mensen gestuurd. Sociaal-culturele organisaties zijn goed geplaatst om in hun expertisegebied als content curator op te treden. Ze hebben er ook alle belang bij: door hun publiek te helpen het kaf van het koren te scheiden, positioneren ze zich als betrouwbare expert op hun gebied. In ruil krijgen ze dankbare en loyale lezers en hogere bezoekerscijfers.

Content curation hoeft niet eens een hoop extra werk mee te brengen; interessante links verzamelen doe je sowieso, het opvolgen van voor je vakgebied interessante magazines, publicaties en blogs maakt veelal deel uit van je werk. Wat erbij komt is het delen van die informatie met je publiek.

Aggregatie

In zijn eenvoudigste vorm begint dat gewoon met het aggregeren (verzamelen) van relevante bronnen en het publiceren van die lijstjes op je website, wiki of blog. Via RSS kan je bijvoorbeeld automatisch een lijst van recente links die je op delicious hebt verzameld aan je publiek ter beschikking stellen. Via Feedly, Netvibes of Symbaloo kan je een verzameling aanleggen van relevante en kwalitatief bevonden webbronnen. Ook interessant is paper.li. Hiermee stel je automatisch een onlinekrant samen op basis van door jou geselecteerde Twittertags, RSS-feeds, Twitter- of Google+-gebruikersstreams.

Zo'n pagina maakt het makkelijker om zelf up to date te blijven en te vermijden dat je massa's tijd moet stoppen in het volgen van allerlei websites. Tegelijk is het een dienstverlening aan je publiek: zij krijgen de beschikking over een betrouwbare bron van informatie en hoeven een hoop filterwerk niet meer zelf over te doen.

Curatie

Eigenlijke content curation gaat een stap verder. Dit kan je niet meer automatiseren; menselijke tussenkomst is nodig om relevante informatie op te zoeken en te evalueren.

Content curatie is een activiteit waarbij je
  • Pertinente bronnen rond een bepaald thema identificeert
  • Permanent deze informatiestroom monitort
  • Permanent nieuwe bronnen opspoort
  • De meest relevante bronnen selectief deelt met je publiek.
Content curatie gaat verder dan het gewoon opzoeken van informatie op het web; het gaat om een systematische en permanent geactualiseerde activiteit waarvan het resultaat bewaard en gedeeld wordt.

>> Deze infografiek vat het hele proces nog eens duidelijk samen.

Een heel handige content curation tool is Scoop.it!. Hiermee maak je in geen tijd je eigen webmagazine, waarin je makkelijk de bronnen die je hebt geselecteerd van commentaar kunt voorzien.

Een ander medium dat zich goed leent tot content curatie is een blog. Een blog is niet meer dan een hulpmiddel, maar dan wel het gemakkelijkste en goedkoopste om informatie met je publiek te delen. Er komen geen technologische vereisten aan te pas, niet bij het opzetten van een blog - dat kan eenvoudig en gratis op Wordpress of www.blogger.com - en ook niet bij het publiceren. Bovendien houden zoekmachines van blogs: de kans verhoogt dat je blog gevonden wordt bij zoekopdrachten.